På uppgiftskrav.se får du tillgång till ett uppgiftskravsregister. Här kan du söka och få information om ett urval av statliga myndigheters uppgiftskrav. Ett uppgiftskrav talar om när ett företag behöver lämna in uppgifter till myndigheter till följd av en lag, en förordning eller en föreskrift.
Genom uppgiftskravsregistret ska myndigheterna kunna hitta möjligheter att samordna sina uppgiftskrav och insamling av uppgifter från företag. På så vis ska myndigheterna kunna hämta vissa uppgifter från varandra istället för att samla in dem från företagen. Det leder i sin tur till att kraven på företagen om att lämna in uppgifter till myndigheterna minskar.
På webbplatsen verksamt.se får företagen en översikt över myndigheters uppgiftskrav och hur dessa ska hanteras. Det bidrar till målet om ett förenklat uppgiftslämnande och en enklare vardag för företagare.
Uppgiftskrav.se ingår i uppdraget att minska och förenkla företagens uppgiftslämnande. Uppdraget genomförs i samverkan mellan myndigheter och andra aktörer.